Digitaalisen markkinoinnin tavoitteet
Tavoitteiden asettaminen on yksi markkinoinnin suunnittelun keskeisimpiä toimintoja. Digitaalisen markkinoinnin tavoitteiden pitäisi vastata siihen, minkälaisia tuloksia yritys haluaa markkinoinnin osalta tulevaisuudessa saavuttaa. Tärkeä lähtökohta tavoitteiden asettamiselle on tuntea yrityksen nykytila eli missä tällä hetkellä ollaan, jotta tiedetään mihin suuntaan digitaalisella markkinoinnilla pyritään ja mitä sillä halutaan kehittää.
Digitaalisen markkinoinnin tavoitteiden taustalta löytyvät myös yrityksen missio ja visio. Missio on syy yrityksen olemassaoloon eli siihen, mitä arvoa yritys tuottaa asiakkailleen ja miten se heitä palvelee. Visio puolestaan kertoo siitä, millä tavalla yritys aikoo menestyä lähitulevaisuudessa.
Digitaalisen markkinoinnin tavoitteet voidaan jakaa
kolmeen kategoriaan, jotka ovat yrityksen kasvuun, taloudellisuuteen ja
brändiin liittyviä tavoitteita.
Tavoitteiden määrittämiseen on luotu keino, jota
kutsutaan SMART-malliksi. Sen avulla voidaan tavoitteen asettelun
lisäksi tuottaa myös digitaalisen markkinoinnin analytiikkaan perustuvaa raportointia.
SMART-malli nähdään alla olevassa kuvassa.
SMART-mallin mukaan hyvä markkinointitavoite on
Spesific eli täsmällinen ja tarkasti määritelty, jotta sen saavuttaminen on selkeästi havaittavissa.
Tavoitteen tulee olla myös measurable eli määrällisesti mitattava, kuten esimerkiksi sosiaalisen median sitoutumisasteen kasvu 10 prosentilla.
Markkinoinnin tavoitteet pitäisi myös määritellä niin, että ne ovat mahdollisia toteuttaa eli achievable, jolloin motivaatio niiden saavuttamiseen säilyy.
Relevant tarkoittaa määriteltävän tavoitteen oleellisuutta eli sen pitäisi olla yrityksen liiketoimintaan sopiva ja sitä oleellisesti hyödyttävä.
Time bound
tarkoittaa puolestaan aikasidonnaisuutta, jolloin tavoite määritellään tietylle
ajanjaksolle.
Lähteet:
Blomster, M., Kurtti, J-R., Määttä, M. & Sinisalo, J. (2020). Digitaalisen markkinoinnin käsikirja. Opas mikro- ja PK-yrityksille. Oulun Ammattikorkeakoulu. https://blogi.oamk.fi/2020/11/09/digitaalisen-markkinoinnin-opas-mikro-ja-pk-yrityksille/
Kananen, J. (2018b). Digimarkkinointi ja sosiaalisen media markkinointi. Suomen Yliopistopaino Oy - Juvenes Print.