Digitaaliset markkinointikanavat

Digitaalinen markkinointi perustuu yrityksen kommunikaatioon halutun kohderyhmän kanssa ja sen välineeksi valitulla kanavalla on siksi tavoitteiden saavuttamisessa merkittävä rooli. 

Luodakseen vuorovaikutusta yrityksen pitää olla aktiivisesti läsnä valitsemillaan digitaalisilla kanavilla ja pyrittävä täyttämään kohderyhmän tarpeet. Tämän vuoksi yrityksen pitää valita kanavat kohderyhmänsä käyttömieltymysten sekä kanavien ylläpitämiseen varaamiensa resurssien mukaan. 

Erityisesti pienyrittäjän digitaalisen markkinoinnin pitäisi perustua sellaiseen määrään kanavia, että riittävä läsnäolo ja laadukas ylläpitäminen on mahdollista. Seuraavissa kappaleissa käsitellään digitaalisen markkinoinnin yleisimpiä kanavia, joita ovat verkkosivusto, hakukonemarkkinointi, sosiaalinen media sekä sähköpostimarkkinointi.

Verkkosivusto

Yksi yrityksen tärkeimmistä digimarkkinoinnin kanavista ovat sen verkkosivusto, sillä ihmiset etsivät tuotteita ja palveluita tänä päivänä pääsääntöisesti verkosta. 

Verkkosivuston voidaan ajatella vastaavan toiminnaltaan kivijalkamyymälän perinteistä näyteikkunaa, koska niiden kautta yritys voi vuorokauden ympäri tuoda esille tuotteensa ja palvelunsa. 

Niiden avulla yritys on myös löydettävissä verkosta, jolloin sen tunnettuutta ja saavutettavuutta voidaan oikein toimimalla kasvattaa.  

Verkkosivuston etusivu on markkinoinnin kannalta ratkaiseva, sillä sen perusteella asiakas tekee päätelmän verkkosivujen sopivuudesta.  

Sosiaalinen media

Sosiaalinen media muodostuu joukosta sähköisiä kanavia, joissa kommunikoidaan käyttäjien kesken. Sen ydinajatus on vuorovaikutus ja yhdessä luomisen yhteisö, jossa jokaisella on oikeus viestiä ja vaikuttaa.

Sosiaalisessa mediassa liikkuu käyttäjiä erilaisissa rooleissa, kuten esimerkiksi kuluttaja, sisällöntuottaja ja kommentoija. Sosiaalisen median kanavaa valitessa yrityksen on tärkeää selvittää, millä kanavilla sen kohderyhmä on aktiivinen ja viettää eniten aikaa. 

Seuraajalukujen lisäksi kannattaa tutkia kohderyhmän keskuudessa suosituimpia sisältöjä sekä eri somekanavilla tarjolla olevia markkinointiominaisuuksia. 

Hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on oikeastaan enemmän digitaalisen markkinoinnin toimenpide kuin kanava. Se tarkoittaa yrityksen näkyvyyden kasvattamista hakukoneen tuloksissa tiettyjen tuotteita ja palvelua kuvaavien hakusanojen avulla.

Asiakkaan käyttäessä hakusanaa hakiessaan verkosta tuote- tai palvelutietoja hakukone näyttää ne järjestyksessä avainsanalistauksen mukaan. Sen vuoksi yrityksen pitää sisällyttää verkkosivuilleen  toimintaansa kohdennettuja avainsanoja, joiden avulla hakukone löytää yrityksen ja asiakas saa siihen kontaktin vaivattomasti.

Hakutuloksiin sijoittumiseen voidaan vaikuttaa esimerkiksi tuottamalla ja muokkaamalla sivuston tekstisisältöjä, osoiterakennetta tai sivustolle osoittavia linkkejä.  

Sähköposti

Sähköposti on toimiva kanava markkinointikeinona silloin, kun asiakas on jo valmiiksi kiinnostunut yrityksen tuotteista tai palveluista ja liittynyt yrityksen sähköpostilistalle. Suomessa sähköpostimarkkinointia ohjaa lainsäädäntö, jonka mukaan yritys ei voi lähettää sähköpostia ilman kuluttajan antamaa suostumusta. 

Sähköpostin avulla voidaan kontaktoida uusia asiakkaita sekä ylläpitää jo hankittuja asiakassuhteita, joka edellyttää ajan tasalla olevaa asiakasrekisteriä. 

Hyvin toteutettuna sähköpostimarkkinointi on tehokas digitaalisen markkinoinnin keino, koska se on yritykselle kustannustehokasta ja voidaan automatisoida.  

Lähteet:

Kananen, J. (2018b). Digimarkkinointi ja sosiaalisen media markkinointi. Suomen Yliopistopaino Oy - Juvenes Print.

Komulainen, M. (2018). Menesty digimarkkinoinnilla. Kauppakamari.

Kortesuo, K. (2018). Sano se someksi. (1+2=3). Sosiaalisen median suuri laskuoppi. Kauppakamari.

Venermo, A. (n.d.). Mitä on digitaalinen markkinointi? Näillä keinoilla pääset alkuun. Folcan. https://www.folcan.fi/digitaalinen-markkinointi-keinot/


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita