Yritysanalyysi

Yritysanalyysin kuuluu sisäisiin lähtökohta-analyyseihin. Sen avulla arvioidaan yrityksen sisäistä toimivuutta ja selvitetään yrityksen omia resursseja esimerkiksi asiakkuuksien hallinnan, henkilöstön ja tuotekehityksen osalta.

Yritysanalyysin tarkoituksena on käydä yksityiskohtaisesti läpi yrityksen liikeideaa sen nykytilanteessa. Analyysin tarkastelukohteeksi valitaan yrityksen perustoimintoja, kuten yrityskuva, henkilöstö, osaaminen, palvelut, menetelmät, sijainti, asiakkaiden tarpeet ja miten niihin vastataan.

Yritysanalyysin avulla on tarkoitus selvittää, missä mennään tällä hetkellä. Markkinoinnin analysointi puolestaan  selvittää sen nykytilaa eli miten markkinointia on yrityksessä tähän mennessä hoidettu ja millaisia tuloksia sillä on saavutettu.

Yritysananalyysia tehdessä voi käyttää apuna esimerkiksi seuraavia kysymyksiä:

  • Missä yritys sijaitsee?
  • Mikä on yrityksen liiketoimintamalli?
  • Minkälainen palvelutarjonta yrityksellä on?
  • Mikä on yrityksen arvolupaus?
  • Kuinka paljon yrityksessä on henkilökuntaa?
  • Minkälainen on yrityksen tyypillinen asiakas?
  • Mitä yrityksessänne valmistetaan / mikä on tyypillinen palvelu?

  


Lähteet:

Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy.

Raatikainen, L. (2004). Tavoitteellinen markkinointi: markkinoinnin tutkimus ja suunnittelu. Edita.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita