Asiakasprofiili

Asiakasprofiili on kohderyhmästä kerätyn tiedon perusteella luotu kuvitteellinen henkilöhahmo, joka auttaa muun muassa asiakasymmärryksen kasvattamisessa ja markkinoinnin kohdentamisessa oikeille kanaville. 

Asiakasprofiilin avulla on mahdollista tehdä parempia liiketoimintasuunnitelmia sekä tehostaa markkinointia ja viestintää. Asiakasprofiili antaa kohderyhmälle kasvot, jolloin yrityksen on helpompi samaistua oikeisiin asiakkaisiin. Lisäksi markkinoinnin kohdentaminen ja kanavien valinta usein helpottuu, kun kohderyhmää on edustamassa kuviteltu henkilö. 

Asiakasprofiilit ovat havainnollistavia kuvauksia käyttäjistä. Ne ovat visuaalisia ja asiakasryhmästä kerätyn datan pohjalta luotuja profiileja potentiaalisista palvelun tai tuotteen ostajista, joille kehitetään persoonallisia piirteitä ja taipumuksia. 

Asiakasprofiilien avulla hahmotetaan kohderyhmien jäsenten tyypillisiä ominaisuuksia ja piirretään kuvitteellisia ihmiskuvia asiakkaista. Profiilit helpottavat kuvitellun asiakkaan kautta asiakaskohderyhmän tarpeiden ymmärtämistä. 

Asiakasprofiili sisältää yleensä vähintään seuraavat tiedot:

  1. Kuvitteellinen nimi
  2. Valokuva tai piirros kyseisestä henkilöstä
  3. Demografiatiedot
  4. Koulutus
  5. Kiinnostuksen kohteet
  6. Elämäntyyli


Asiakasprofiilin luomiseen voi käyttää apuna erilaisia työkortteja, joita voi ladata netistä. Alla olevat esimerkkipohjat on ladattu osoitteesta https://www.different.fi/.

Alla olevassa kuvassa on vielä esimerkki siitä, miten tämäntyyppisen asiakasprofiilipohjan voi täyttää.


Asiakasprofiilia varten kerätään aina dataa, jonka perusteella profiili luodaan. Dataa kerätään kohderyhmästä ja sen käyttäytymisestä perinteisesti haastattelututkimuksilla, mutta nykyään tiedonkeruu tapahtuu entistä useammin verkossa erilaisten asiakaskyselyjen avulla. Myös havainnointia voi käyttää apuna tiedon keräämisessä.

Datan keräämisen lisäksi verkkosivuanalytiikka antaa valmista ja luotettavaa tietoa kohderyhmästä. Esimerkiksi Google Analytics kerää tietoa kuluttajista heidän verkkokäyttäytymisensä perusteella. Verkkosivuanalytiikan etu on se, etteivät kuluttajien epäjohdonmukaiset vastaukset voi vääristää tuloksia.




Lähteet:

Different. (n.d.) Työkalut. https://www.different.fi/tyokalut.html

Kanava.to. (2021). Asiakasprofiili tehostaa viestintää ja markkinointia. https://kanava.to/asiakasprofiili/

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita