Lähtökohta-analyysit

Lähtökohta-analyyseilla selvitetään yrityksen ja sen markkinointiin liittyvien tekijöiden nykytilaa. Markkinoinnin pohjana toimii yrityksen liikeidea, jota voidaan lähtökohta-analyysien avulla päivittää ajankohtaiseen muotoon. Analyyseissa kootaan yritykselle merkityksellistä tietoa, josta voidaan nähdä millaisia mahdollisuuksia ja toisaalta myös haasteita toimintaympäristön kehitys asettaa markkinoinnille. 

Markkinointia suunnitellessa täytyy hahmottaa yrityksen historiaa, nykytilannetta ja tulevaisuutta, jotta osataan asettaa tavoitteet sopivalle tasolle. Lähtökohta-analyysien avulla voidaan selvittää myös yrityksen suhdetta kilpailijoihin sekä erottumista markkinoilla. Lähtökohta-analyysit pyrkivät laajentamaan yrityksen markkina- ja asiakasymmärrystä sekä käsitystä siitä mitä, miksi ja kenelle markkinoidaan. 

Lähtökohta-analyysit voidaan jakaa yrityksen ulkopuolisia toimintoja sekä sisäistä tilannetta kartoittaviin analyyseihin. Tällä verkkosivustolla tutkittavia ulkoisia analyyseja ovat asiakasprofiili ja kilpailija-analyysi . Asiakasprofiilit koostavat monipuolista arviota markkinoiden asiakaspotentiaalista sekä asiakaskohderyhmien valinnasta. Kilpailija-analyysi perehtyy kilpailijoiden valintoihin ja toimintatapaan sekä yrityksen tarjooman kilpailukykyyn. Sisäisiin analyyseihin kuuluvat yritysanalyysi sekä SWOT. Näiden avulla selvitetään yrityksen omia resursseja esimerkiksi asiakkuuksien hallinnan, henkilöstön ja tuotekehityksen osalta.

Lähtökohta-analyyseihin pääset tutustumaan klikkaamalla alla olevia ruutuja.



Lähteet:

Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy.

Hollanti, J. & Koski, J. (2007). VISIO - Markkinoinnin soveltaminen liiketoiminnassa. Otava.

Raatikainen, L. (2004). Tavoitteellinen markkinointi: markkinoinnin tutkimus ja suunnittelu. Edita.

Viita, H. (2020). Arvoa liiketoimintaan - Brändin lanseeraus vuodessa. Alma Talent Oy.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita