SWOT-analyysi

SWOT-analyysin nimi tulee englanninkielisistä sanoista strengths, weaknesses, opportunities ja threats. Sen avulla voidaan samanaikaisesti arvioida yrityksen sisäisiä piirteitä ja voimavaroja sekä yrityksen ulkoisia tekijöitä ja toimintaympäristön kehitystä. 

Analyysi soveltuu yrityksen käyttöön suunnittelun ja jatkuvan kehittämisen välineenä, joka ohjaa yritystä kohdistamaan huomion oikeisiin asioihin toiminnassaan. SWOT-analyysi toteutetaan kirjaamalla nelikenttään yritykset sisäiset tekijät eli vahvuudet ja heikkoudet sekä uhat ja mahdollisuudet, jotka puolestaan ovat analyysissa yrityksen ulkoisia tekijöitä.

Alla olevassa kuvassa on yksi esimerkki nelikentän täyttämisestä. Kuvan SWOT-analyysin yhteydessä yrittäjän kanssa pohdittiin seuraavia kysymyksiä:

  • Minkälaisia vahvuuksia yrityksellä on?
  • Mikä erottaa yrityksen kilpailijoista?
  • Omat ammatilliset vahvuutesi?
  • Mitkä ovat yrityksen heikkoudet?
  • Mitä yritys voisi tehdä paremmin?
  • Minkälaisia mahdollisuuksia yrityksellä on tulevaisuudessa?
  • Mitä uutta voidaan hyödyntää esimerkiksi palveluissa?
  • Minkälaisia uhkia yrityksellä on tulevaisuudessa?
  • Mikä voi estää saavuttamasta tavoitteita?


Vahvuudet lähtevät yrityksestä itsestään. Voidaan esimerkisi pohtia yrityksen ominaispiirteitä, rakenteita ja toimintakulttuuria. Vahvuuksien kartoittamisessa on tärkeää olla realistinen tärkeää. Vahvuuksia ei saa liioitella, mutta ei pidä olla liian vaatimatonkaan. Vahvuuksia kartoitettaessa voidaan kysyä: 

  • Mikä yrityksessä on hyvää? 
  • Mikä toimii? 
  • Missä on onnistuttu? 

Heikkoudet ovat myös yrityksen sisäisiin rakenteisiin liittyviä, jolloin voidaan vahvuuksien kaltaisesti analysoida muun muassa rakenteita ja toimintakulttuuria. Heikkouksia kartoitettaessa voidaan tehdä seuraavanlaisia kysymyksiä: 

  • Mikä yrityksessä on sellaista, joka estää suunnitelmia toteutumasta? . 
  • Missä yritys ei ole onnistunut? 
  • Mikä ei toimi hyvin? 
  • Mitä pitäisi välttää tulevaisuudessa? 

Mahdollisuudet tulevat yrityksen ulkopuolisesta maailmasta. Yrityksen mahdollisuuksiin vaikuttavat muun muassa erilaiset väestötrendit, yhteiskunnallinen ja taloudellinen kehitys sekä teknologinen kehitys. SWOT-analyysin yhteydessä voidaan myös pohtia, miten yritys voisi osaltaan vahvistaa myönteistä kehitystä.

Uhat ovat lähitulevaisuudessa näkyviä haasteita ja tulevat myös yrityksen ulkopuolelta. Uhat lähtevät ympäröivästä yhteiskunnasta ja niitä voivat aiheuttaa samat tekijät kuin mahdollisuuksiakin. Uhkia kartoitettaessa halutaan tietää tulevaisuuden tekijöitä siksi, että niiden negatiiviset vaikutukset voidaan minimoida.




Lähteet:

Kananen, J. (2018a). Strateginen sisältömarkkinointi. Miten onnistun verkkosivujen ja sosiaalisen median sisällöntuotannossa. Suomen Yliopistopaino Oy - Juvenes Print.

Opintokeskus Sivis. (n.d.). SWOT-analyysi. https://www.ok-sivis.fi/jarjestoarvioinnin-ilmansuuntia/arvioinnin-tiedonkeruun-menetelmia/swot-analyysi.html

Viitala, R. & Jylhä, E. (2013). Liiketoimintaosaaminen. Menestyvän yritystoiminnan perusta. Edita Publishing Oy.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita