Opinnäytetyön toiminnallinen tuotos

Ajatus lähti tarpeesta

Markkinointi on yksin toimivalle pienyrittäjälle usein haaste niin ajallisten kuin rahallistenkin resurssien puitteissa. Se saattaa myös näyttäytyä yrittäjälle lähes mahdottomana tehtävänä, kun luottamus omaan osaamiseen ei riitä. Näistä ajatuksista lähti liikeelle toiminnallinen opinnäytetyöni, jonka lopputuotoksena syntyi tämä verkkosivu. 

Opinnäytetyöni toimeksiantaja oli yksinyrittäjä, jolla on parhaillaan suuremman organisaation alaisuudesta itsenäiseksi ponnistava palvelualan yritys. Itsenäistyminen toi pienelle yritykselle mukanaan markkinointisuunnitelman tarpeen, johon halusin opinnäytetyöni avulla vastata. Tavoitteeksi muodostui yrityksen palvelutuotteen markkinointi, sen tunnettuuden kasvattaminen, asiakaskunnan laajentaminen sekä liiketoiminnan kannattavuuden tukeminen.

Verkkosivun tarina

Toiminnallisen opinnäytetyöni tarkoitus oli laatia digitaalinen markkinointisuunnitelma sekä sähköinen opasmateriaali vastaamaan pienyrittäjän haasteeseen. Markkinointisuunnitelma on suunnattu toimeksiantajan yritykselle, mutta sähköistä ohjeistoa voi hyödyntää myös yleisesti. Toteutusvälineeksi valitsin verkkosivualustan, koska se on helposti jaettavissa ja voin täydentää sitä tarpeen mukaan myöhemmin. Lisäksi verkkosivualustalle on mahdollista koota monipuolista materiaalia, jolla markkinointiohjeistoa voidaan havainnollistaa.

Olen koonnut tähän oppaaseen perustietoja digitaalisesta markkinoinnista, jonka lisäksi esittelen digitaalisen markkinoinnin lähtökohtia erilaisten analyysien muodossa. Suunnitteluosuudessa kerron asiakasprofiilin ja yrityksen kilpailukeinojen määrittelemisestä ja käsittelen digitaalisen markkinoinnin tavoitteiden asettamista sekä markkinointikanavien valintaa. Digitaalisen markkinoinnin toteuttamista varten keräsin konkreettisia ideoita ja esimerkkejä muun muassa sosiaalisen median julkaisujen sisällöksi. Lopuksi olen valinnut ehdotuksia digitaalisen markkinoinnin seurantaan ja mittaamiseen.

Verkkosivuilla on käytetty lähteitä, jotka on merkitty sivun lopussa olevaan luetteloon. Lukijalle vinkkinä, että lähdemateriaali on hyvää syventävää luettavaa markkinoinnista kiinnostuneelle.

Tekijän toive

Olen pyrkinyt tekemään tästä oppaasta selkeän ja käytännönläheisen, jotta se olisi mahdollisimman hyödyllinen ja toimiva apuväline käyttäjälleen. Toivon, että se auttaa avartamaan digitaalisen markkinoinnin mielenkiintoista maailmaa sekä motivoi lukijaansa suunnittelemaan ja toteuttamaan yrityksen markkinointia itsenäisesti. 

Olen toteuttanut toiminnallisen opinnäytetyön ja tämän sähköisen opasmateriaalin osana Hämeen Ammattikorkeakoulun liiketalouden tradenomitutkintoa syksyllä 2021.


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita