Digitaalisen markkinoinnin taktiikka

Markkinoinnin taktiikka on keino strategian toteuttamiseksi. Toimintasuunnitelmassa taktiikan valitseminen johtaa kohti toimenpiteitä, joilla tarkoitetaan suunnitelman yksityiskohtaisempaa käytännön toteuttamista. Sopivasti valitulla taktiikalla yrityksen markkinointiresurssit voidaan kohdentaa tehokkaasti oikeisiin toimenpiteisiin, joka edistää myös tavoitteisiin pääsemistä.

Kanavien valinta

Kanavien valinta kuuluu markkinoinnin taktiikkaan. Niiden määrittämistä varten yrityksen on hyvä tuntea kohderyhmänsä. Kanavien valinnassa ratkaisevia tekijöitä voivat olla esimerkiksi asiakkaiden ikä, sukupuoli, mielenkiinnon kohteet ja harrastukset. Lisäksi on syytä ottaa huomioon yrityksen toimiala. Digitaalinen markkinointi perustuu lähtökohtaisesti yrityksen kommunikaatioon halutun kohderyhmän kanssa, joten sen välineeksi valitulla kanavalla on tavoitteiden saavuttamisessa merkittävä rooli. 

Luodakseen vuorovaikutusta yrityksen pitää olla läsnä valitsemillaan digitaalisilla kanavilla ja pyrittävä täyttämään kohderyhmän tarpeet. Tämän vuoksi on perusteltua, että yritys valitsee kanavat kohderyhmänsä käyttömieltymysten mukaan sekä kanavien ylläpitämiseen varaamiensa resurssien puitteissa. Erityisesti pienyrittäjän digitaalisen markkinoinnin pitäisi perustua sellaiseen määrään kanavia, että riittävä läsnäolo ja laadukas ylläpitäminen on mahdollista.

Markkinoinnin vuosikello

Taktiikkaan perustuvan toimintasuunnitelman luomisessa voidaan käyttää erilaisia apuvälineitä, kuten esimerkiksi markkinoinnin vuosikelloa. Se on työkalu, joka auttaa markkinoinnin suunnittelussa ja säännöllisessä toteuttamisessa yleensä vuodeksi eteenpäin. 

Vuosikello toimii myös eräänlaisena markkinoinnin kalenterina, johon voidaan kirjata yrityksen toimialan, asiakkaiden ja markkinoinnin näkökulmasta merkittäviä päivämääriä sekä ajankohtaisia teemoja. Eläinfysioterapiapalveluita tarjoavalle Fysioterapia ja Hieronta Liikkeelle tällaisia ovat esimerkiksi Koiranpäivä huhtikuussa ja Eläintenviikko lokakuussa. Markkinoinnin vuosikelloon voi merkitä myös perinteiset juhlapäivät. Vuosikelloon voidaan kirjata suuremmat tapahtumat, kuten Agilityn SM-kilpailut sekä uusien palveluiden tai tuotteiden lanseerauksen.

Alla olevassa kuvassa nähdään yksi esimerkki markkinoinnin vuosikellon toteuttamisesta. Vaihtoehtoja on monenlaisia ja toteuttamisessa voi käyttää luovuuttaan hyödyllisen lopputuloksen aikaan saamiseksi. 


Kuvassa näkyvä markkinoinnin vuosikello on yksi esimerkki sen visuaalisen ulkonäön toteuttamisesta. Keskelle on asetettu yrityksen arvolupaus muistutukseksi siitä, mihin yrityksen toiminta ja sitä kautta myös markkinointi perustuvat. 

Seuraavalle kehälle voi laittaa tämän esimerkin mukaan merkintöjä markkinointiin liittyvistä oheistoiminnoista, kuten valokuvaamisesta ja lahjakorttien tilaamisesta varastoon. 

Uloimmalla kehällä ovat markkinointiin liittyvät tärkeät tapahtumat ja päivämäärät, joita tässä esimerkissä on kuvattu Fysioterapia ja Hieronta Liikkeen tulevan vuoden markkinoinnin kehittämisen näkökulmasta.



Lähteet:

Blomster, M., Kurtti, J-R., Määttä, M. & Sinisalo, J. (2020). Digitaalisen markkinoinnin käsikirja. Opas mikro- ja PK-yrityksille. Oulun Ammattikorkeakoulu. https://blogi.oamk.fi/2020/11/09/digitaalisen-markkinoinnin-opas-mikro-ja-pk-yrityksille/

Huttunen, K. (30.7.2020). Markkinoinnin vuosikello. Zoner. https://www.zoner.fi/digitaalinen-markkinointi/markkinoinnin-vuosikello/

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita