Mitataan ja seurataan tuloksia 

Digitaalisen markkinoinnin mittarit

Digitaalisen markkinoinnin suunnittelussa ja toteuttamisessa tavoitteet näyttelevät merkityksellistä roolia. Tulosten mittaaminen ja niiden analysointi ovat keino selvittää, ovatko yrityksen markkinoinnille asettamat tavoitteet toteutuneet.

Lisäksi markkinointitoimenpiteitä voidaan tarkastella uudestaan tulosten seuraamisen avulla, sillä tuloksista nähdään mikä markkinoinnin osa-alue on onnistunut ja mikä vaatii kehittämistä. Digitaalisen markkinoinnin tuloksia voidaan mitata reaaliajassa, joka mahdollistaa tarvittaessa nopean reagoinnin toimenpiteiden tehostamiseen. 

Digitaalisen markkinoinnin tuloksia ja tehokkuutta voidaan seurata erilaisilla mittareilla verkkosivulla, sosiaalisessa mediassa sekä sähköpostissa yrityksen tavoitteista riippuen. 

Tuloksia voidaan seurata esimerkiksi kuluttajakäyttäytymiseen, sitoutumiseen, jakamiseen ja myyntiin perustuvilla mittareilla. Kuluttajakäyttäytymistä mitataan muun muassa verkkosivujen katselukerroilla sekä avattujen sähköpostiviestien ja linkkien klikkauksien määrällä. Asiakkaan sitoutumista voidaan mitata seuraajien, tykkääjien, kommenttien sekä uutiskirjeen tilaajien määrällä. Jakaminen puolestaan tarkoittaa somejakojen määrän sekä tykkäyksien mittaamista. Yrityksen myynnin tulokset mitataan uusien asiakkaiden, konversion ja liikevaihdon määrällä. 


Esimerkiksi asiakaskäyntien viikottaisissa määrissä tapahtuvat muutokset ovat suoraan määrällisesti mitattavia tuloksia. Sosiaalisen median seuraajamääriä sekä reaktioiden määrän tuloksia voidaan mitata laskemalla uudet määrät ja vertaamalla niitä lähtötilanteeseen. 

Reaktioiden ja seuraajien määristä voidaan laskea sitoutumisaste, joka kertoo kuinka suuri osa seuraajista reagoi julkaisuihin. Sitoutumisaste lasketaan jakamalla reaktioiden keskiarvo julkaisujen määrällä eli:

Reaktioiden keskiarvo (tykkäykset + kommentit / julkaisut) / julkaisut x 100

Reaktiomäärän tulos kertoo myös julkaisujen sisällön kiinnostavuudesta, jonka perusteella nähdään minkälaista sisältöä kannattaa jakaa eri kanavilla. 

Verkkosivujen kävijämäärän muutoksia pystyy seuraamaan suoraan verkkosivujen analytiikasta. Tuloksia kannattaa mitata laatimalla niistä esimerkiksi Excel-taulukko, jonka avulla seuraaminen on sujuvaa ja tulosten vaihtelu näkyy helposti.



Lähteet:

Blomster, M., Kurtti, J-R., Määttä, M. & Sinisalo, J. (2020). Digitaalisen markkinoinnin käsikirja. Opas mikro- ja PK-yrityksille. Oulun Ammattikorkeakoulu. https://blogi.oamk.fi/2020/11/09/digitaalisen-markkinoinnin-opas-mikro-ja-pk-yrityksille/

Komulainen, M. (2018). Menesty digimarkkinoinnilla. Kauppakamari.

Salokangas, T. (n.d.). Markkinointi. Miksi somessa sitoutuneisuus on tärkeämpää kuin seuraajamäärät?. taruhanna.com. https://www.tarusalokangas.com/blogi/sitoutuneisuus-vs-seuraajamaarat

Siniaalto, M. (2014). Sosiaalisen median menestysreseptit. Kauppakamari.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita