Digitaalisen markkinoinnin tavoitteet

Tavoitteiden asettaminen on yksi markkinoinnin suunnittelun keskeisimpiä toimintoja. Digitaalisen markkinoinnin tavoitteiden pitäisi vastata siihen, minkälaisia tuloksia yritys haluaa markkinoinnin osalta tulevaisuudessa saavuttaa. Tärkeä lähtökohta tavoitteiden asettamiselle on tuntea yrityksen nykytila eli missä tällä hetkellä ollaan, jotta tiedetään mihin suuntaan digitaalisella markkinoinnilla pyritään ja mitä sillä halutaan kehittää.

Digitaalisen markkinoinnin tavoitteiden taustalta löytyvät myös yrityksen missio ja visio. Missio on syy yrityksen olemassaoloon eli siihen, mitä arvoa yritys tuottaa asiakkailleen ja miten se heitä palvelee. Visio puolestaan kertoo siitä, millä tavalla yritys aikoo menestyä lähitulevaisuudessa.

Digitaalisen markkinoinnin tavoitteet voidaan jakaa kolmeen kategoriaan, jotka ovat yrityksen kasvuun, taloudellisuuteen ja brändiin liittyviä tavoitteita.  

Tavoitteiden määrittämiseen on luotu keino, jota kutsutaan SMART-malliksi. Sen avulla voidaan tavoitteen asettelun lisäksi tuottaa myös digitaalisen markkinoinnin analytiikkaan perustuvaa raportointia. SMART-malli nähdään alla olevassa kuvassa.



SMART-mallin mukaan hyvä markkinointitavoite on 

Spesific eli täsmällinen ja tarkasti määritelty, jotta sen saavuttaminen on selkeästi havaittavissa. 

Tavoitteen tulee olla myös measurable eli määrällisesti mitattava, kuten esimerkiksi sosiaalisen median sitoutumisasteen kasvu 10 prosentilla. 

Markkinoinnin tavoitteet pitäisi myös määritellä niin, että ne ovat mahdollisia toteuttaa eli achievable, jolloin motivaatio niiden saavuttamiseen säilyy. 

Relevant tarkoittaa määriteltävän tavoitteen oleellisuutta eli sen pitäisi olla yrityksen liiketoimintaan sopiva ja sitä oleellisesti hyödyttävä. 

Time bound tarkoittaa puolestaan aikasidonnaisuutta, jolloin tavoite määritellään tietylle ajanjaksolle.



Lähteet:

Blomster, M., Kurtti, J-R., Määttä, M. & Sinisalo, J. (2020). Digitaalisen markkinoinnin käsikirja. Opas mikro- ja PK-yrityksille. Oulun Ammattikorkeakoulu. https://blogi.oamk.fi/2020/11/09/digitaalisen-markkinoinnin-opas-mikro-ja-pk-yrityksille/

Kananen, J. (2018b). Digimarkkinointi ja sosiaalisen media markkinointi. Suomen Yliopistopaino Oy - Juvenes Print.


Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita