Digitaalinen markkinointi

Digitalisaatio muutti markkinoinnin

Digitalisaation myötä perinteiset markkinointikanavat, kuten tv-, printti- ja suoramainonta ovat väistymässä, koska digitaalinen markkinointi kasvattaa osuuttaan markkinoinnin maailmassa. Digitaalinen markkinointi on yksi markkinoinnin osa-alue tai muoto, joka perustuu digitaalisten alustojen käyttöön. Sen yleisimpiä markkinointikanavia ovat hakukonemarkkinointi, verkkosivusto, sähköpostimarkkinointi ja sosiaalinen media. 

Digitaalisen teknologian kehittyminen on viimeisten vuosikymmenten aikana nopeuttanut informaation kulkua, synnyttänyt uusia liiketoimintamalleja ja muokannut kuluttajien ostokäyttäytymistä. Kuluttajista yli 90% käyttää tänä päivänä hakukonetta löytääkseen informaatiota tuotteista ja palveluista ennen ostopäätöksen tekemistä. 

Digitaalinen markkinointi eroaa perinteisestä markkinoinnista erityisesti toimintaympäristöltään. Fyysinen palveluympäristö on siirtynyt verkkoon perinteisten kivijalkamyymälöiden sijaan. Verkossa myös palveluprosessin inhimillinen kosketus jää vähemmälle ja henkilöstön rooli on asiakkaan ostopolulla pienempi. 

Asiakas pystyy aiempaa nopeammin kartoittamaan tuotteiden ja palveluiden saatavuuden verkossa, jonka lisäksi niiden hankkiminen sujuu nopeammin. Markkinointiviestintä on muuttunut monipuolisemmaksi ja huomioi asiakkaat tarkemmin kuin perinteinen malli.

Digitaalisen markkinoinnin hyödyt ja haasteet

Digitalisaation tuomia hyötyjä markkinoinnille on useita, joista yksi suurimpia on asiakkaiden entistä parempi tavoittaminen digitaalisten kanavien kautta. Seuraamalla digitaalisia kanavia yritykset voivat myös havainnoida potentiaalisia asiakkaita ja löytää heidän nykyisiä sekä piileviä tarpeitaan.  

Digitaalisen markkinoinnin toinen suuri hyöty verrattuna perinteiseen malliin on sen kohdennettavuus. Hakusanamarkkinoinnin ja sosiaalisen median mainontaa voidaan analytiikan avulla kohdistaa oikealle asiakassegmentille demografisten tekijöiden, paikkatiedon tai kuluttajien käyttäytymisen perusteella. 

Mitattavuus on myös digitaalisen markkinoinnin hyöty, koska yritys voi tarvittaessa tehostaa markkinointitoimenpiteitään reaaliaikaisten mittaustulosten ansiosta. Lisäksi digitaaliset kanavat mahdollistavat yritysten markkinoinnin pienellä budjetilla. 

Hyödyiksi voidaan lisäksi laskea vuorovaikutus, jonka digitaaliset kanavat mahdollistavat asiakkaiden ja yrityksen välillä. Palvelukokonaisuuksia voidaan kehittää asiakkaiden kanssa yhdessä vuorovaikutteisen ideoinnin avulla, jolloin myönteinen asiakaskokemus vahvistuu. 



Digitaalinen markkinointi on tuonut hyötyjen lisäksi mukanaan myös haasteita. Informaatio leviää digitaalisilla kanavilla helposti ja nopeasti, jolloin epäedulliset kommentit saavuttavat suuren yleisön hetkessä. Julkaisujen ja kommenttien kanssa on oltava huolellinen, koska virheiden korjaaminen on haasteellista, jopa mahdotonta. Tästä syystä maineenhallinnasta on muodostunut yksi osa yritysten toimintaa. 

Haasteena on myös osaavan työvoiman löytäminen yritykseen, sillä jatkuvasti kehittyvä teknologia digitaalisen markkinoinnin ympärillä vaatii uudenlaista osaamista verrattuna perinteisen markkinoinnin menetelmiin. 



Lähteet:

Blomster, M., Kurtti, J-R., Määttä, M. & Sinisalo, J. (2020). Digitaalisen markkinoinnin käsikirja. Opas mikro- ja PK-yrityksille. Oulun Ammattikorkeakoulu. https://blogi.oamk.fi/2020/11/09/digitaalisen-markkinoinnin-opas-mikro-ja-pk-yrityksille/

Kananen, J. (2018b). Digimarkkinointi ja sosiaalisen media markkinointi. Suomen Yliopistopaino Oy - Juvenes Print.

Komulainen, M. (2018). Menesty digimarkkinoinnilla. Kauppakamari.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita