Markkinoinnin lyhyt oppimäärä

Markkinoinnin määritelmä

Markkinointi on moniulotteinen käsite ja sen määritteleminen yhdenmukaisesti on vaikeaa. Markkinoinnin määrittelyyn vaikuttavat sekä määrittelijän näkökulma että lähestymistapa. Lisäksi määritelmissä on nähtävissä eri aikakausien mukaan muuttuva markkinointiajattelu. 

Markkinointi voidaan määritellä prosessiksi, jonka avulla tutkitaan, luodaan ja saadaan aikaan arvoa tyydyttämään kannattavalla tavalla kohderyhmän tarpeita.

Markkinointi nähdään usein myyntiä kasvattavana toimintana, mutta sen lisäksi markkinoinnin pitäisi myös vahvistaa ja pitää yllä kuluttajien luottamusta yritykseen.

Yrityksen näkökulmasta markkinointi on sen yksilöllisen identiteetin määrittävä tekijä, jonka avulla voidaan rakentaa vahva yrityskuva.



Missä markkinointia tarvitaan

Markkinoinnin ajatellaan yleensä olevan liiketoimintaa harjoittavien yritysten toimintaa, mutta sitä tarvitaan muuallakin. Markkinointia käytetään julkisten laitosten, valtion ja kuntien sekä erilaisten yhdistysten ja järjestöjen toiminnassa. Lisäksi markkinointia nähdään politiikassa sekä valtion ja kunnan tiedottamisessa. 

Aatteita ja uskontoja voidaan levittää markkinoinnin keinoin, jonka lisäksi kulttuuri- ja urheilutapahtumia markkinoidaan usein hyvinkin näkyvästi. 

Markkinoinnin käsitteistöön on noussut vahvasti myös henkilöbrändin rakentaminen. Sen avulla yksityiset ihmiset markkinoivat osaamistaan ja asiantuntijuuttaan työ- ja yrityselämässä. 

Henkilöbrändillä tarkoitetaan imagon rakentamista, jonka avulla ihminen luo ympäristölle tiettyjä mielikuvia itsestään. Markkinointi on pienyrittäjälle keino rakentaa myös henkilöbrändiä, koska sen avulla hän voi keskittää palvelunsa oman ydinosaamisensa ympärille. 

Persoonallinen henkilöbrändi antaa yrittäjälle mahdollisuuden erottua kilpailijoista ja nostaa esiin omat arvonsa, maineensa ja ammattitaitonsa, jotka herättävät luottamusta asiakkaissa. 


Markkinoinnin tehtävät

Nykyaikaisen markkinointiajattelun keskiössä on asiakas. Asiakaslähtöisen markkinoinnin kulmakivi on huolehtia asiakkaiden tarpeista, arvostuksista ja toiveista sekä kehittää uusia tuotteita ja palveluita vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa.

Markkinoinnin avaintehtävä on asiakaskohderyhmän tarpeiden selvittäminen, jotta ne voidaan tyydyttää yrityksen tarjoomalla ja tarvittaessa muokata sitä asiakkaiden mieltymysten mukaisiksi. Markkinoinnin tehtäväkenttä huolehtii tarjooman kilpailukykyisyydestä, koska sen avulla hankitaan yritykselle myyntiä ja turvataan liiketoiminnan kannattavuus. Alla oleva kuva havainnollistaa markkinoinnin tehtäväkenttää.


Kuvasta nähdään myös, että markkinoinnin tehtävä on pyrkiä vaikuttamaan asiakkaiden mielipiteisiin. Sen tavoitteena on herättää asiakaskohderyhmän kiinnostus ja ostohalukkuus yrityksen tuotteita ja palveluita kohtaan. Myynnin määrä on suoraan suhteessa ostaviin asiakkaisiin, joista yrityksen täytyy tämän päivän jatkuvassa kilpailutilanteessa pitää huolta. Markkinoinnin tehtäväkenttä pitää sisällään myös kestävien asiakassuhteiden kehittämisen ja asiakastyytyväisyyden varmistamisen.  


Markkinoinnin tavoitteet

Perinteinen markkinointinäkemys käsittää markkinoinnin päätavoitteikseen myynnin aikaansaamisen ja asiakashankinnan. Tämän päivän asiakaslähtöisyyteen pohjautuvan markkinoinnin tavoite korostaa uusasiakashankinnan lisäksi myös jo solmittujen asiakaskontaktien säilyttämisen merkitystä.

Laajimmillaan markkinointi sisältää kaikki sellaiset toiminnot, joilla yritykseen tuodaan rahaa eli yksi markkinoinnin tavoite on varmistaa yrityksen suunnitellun myynnin määrä ja optimoida sen myyntikate.  

Markkinoinnille voidaan asettaa myös yrityksen imagon vahvistamiseen tähtääviä tavoitteita. 





Lähteet: 

Bergström, S. & Leppänen, A. (2007). Markkinoinnin maailma. Edita Prima Oy. 

Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy.

Grönroos, C. (2015). Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Alma Talent Oy.

Hollanti, J. & Koski, J. (2007). VISIO - Markkinoinnin soveltaminen liiketoiminnassa. Otava.

Kotler, P. (2005). Kotlerin kanta. markkinoinnin maailmanauktoriteetti vastaa kysymyksiin. Rastor Oy.

Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. (2011). Markkinointi 3.0. Tuotteista asiakkaisiin ja ihmiskeskeisyyteen. Talentum Media Oy.

Tähkänen, M. (2021). Miksi yksinyrittäjän kannattaa brändätä yrityksensä ja osaamisensa?. Millanen Design. https://www.millanendesign.fi/miksi-yksinyrittajan-kannattaa-brandata-yrityksensa-ja-osaamisensa/

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita