Kilpailija-analyysi

Digitaalisen markkinoinnin avoimuus ja läpinäkyvyys sekä verkossa että sosiaalisessa mediassa mahdollistavat kilpailija-analyysin laatimisen yhtenä lähtökohta-analyysin välineenä. Kilpailija-analyysin avulla kartoitetaan yrityksen merkittävimmät kilpailijat sekä heidän toimintatapansa. Sen tavoitteena on kilpailijoiden tunnistamisen lisäksi selvittää kilpailevien yritysten vahvuudet ja heikkoudet sekä heidän strategiansa. 

Sosiaalisessa mediassa voidaan myös analysoida kilpailijoiden seuraajamääriä sekä viestinnän sisältöjä. Kilpailija-analyysia peilataan oman yrityksen toimintaan ja saatuja tuloksia käytetään tukemaan oman strategian rakentamista sekä toimintatapojen luomista.

Alla olevassa kuvassa on yksi esimerkki, miten kilpailija-analyysin voi laatia. Tämä  analyysi on tehty benchmarking-menetelmällä ja se kohdistuu yritysten toimintaan sosiaalisen median kanavilla.


Kilpailija-analyysin tuloksena saatuja avainlukuja voidaan vertailla myös erilaisten kaavioiden avulla, jolloin niiden hahmottaminen on helpompaa. Yllä olevasta kilpailija-analyysin pohjalta luodusta taulukosta on esimerkiksi poimittu Facebookin ja Instagramin avainluvut vertailuun alla olevien kuvien mukaisesti.


Kilpailija-analyysi on myös osa toimintaympäristön selvitystä. Sen avulla on mahdollista päästä selville kilpailijoiden strategioiden heikkouksista ja vahvuuksista. Tämän tiedon voi hyödyntää sekä yrityksen liiketoiminnan että markkinoinnin  tueksi. 



Lähteet:

Kananen, J. (2018a). Strateginen sisältömarkkinointi. Miten onnistun verkkosivujen ja sosiaalisen median sisällöntuotannossa. Suomen Yliopistopaino Oy - Juvenes Print.

Kananen, J. (2018c). Yrittäjän sosiaalisen median strategiaopas. Suomen Yliopistopaino Oy - Juvenes Print.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita