Digitaalisen markkinoinnin suunnittelu
Markkinoinnin suunnittelun lähtökohtana on yrityksen liiketoiminnan tavoitteet.
Digitaalisesta markkinoinnista saa suurimman hyödyn, kun markkinointia tehdään suunnitelmallisesti ja määrätietoisesti kaikilla sille valituilla kanavilla. Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma voi koostua monesta osasta, kuten markkinoinnin vuosikellosta, sisältösuunnitelmasta, somen julkaisuaikataulusta ja hakukoneoptimoinnin suunnitelmasta. Suunnitelman tärkeimmät elementit ovat kuitenkin selkeys ja riittävä tarkkuus.
Markkinointisuunnitelmaa seuraamalla yrityksen on mahdollista saavuttaa tavoitteensa, koska suunnittelu auttaa toiminnan organisoimista ja toteuttamista. Lisäksi yhdenmukaisen toimintamallin avulla luodaan koko markkinoinnin tekemiselle tarkoitus.
Kirjalliseen muotoon tehty markkinointisuunnitelma sisältää nykytilan analyysit, tavoitteet, strategiat, taktiikan, toimenpiteet sekä seurannan
mittarit. Hyvä markkinointisuunnitelma on täsmällisesti määritelty,
helposti ymmärrettävä ja toteutukseltaan riittävän yksinkertainen. Siihen on
kirjattu kaikki suunnitellut markkinointitoimenpiteet, jotka ovat tarpeeksi
haastavia, mutta käytännön toteutuksen kannalta realistisia. Markkinointisuunnitelman pitää sisältää myös toimenpiteiden toteutusaikataulu kustannuksineen.
Digitaalisen markkinoinnin suunnittelun tavoitteena on luoda pohja markkinoinnin toteuttamiselle. Sen avulla toimintaa voidaan tehostaa, tavoitteet saavuttaa ja lopulta päästä konkreettisiin tuloksiin.
Apua suunnitteluun SOSTAC-mallista
PR Smithin 1990-luvulla kehittämä SOSTAC -malli on edelleen yksi suosituimmista markkinoinnin suunnittelumalleista. SOSTAC-malli on hyvä pohja digitaalisen markkinoinnin suunnittelulle yrityksen koosta riippumatta kaikilla eri toimialoilla. Parhaiten SOSTAC- mallista hyötyy, kun soveltaa sitä joustavasti oma yrityksen tarpeisiin ilman liian kirjaimellista noudattamista.
SOSTAC on koostuu kuudesta loogisesti toisiaan tukevasta suunnitteluvaiheesta. Mallin nimi tulee sanoista Situation analysis (nykytilan analyysi), Objectives (markkinointitavoitteet), Strategy (markkinointistrategia), Tactics (toimintasuunnitelma), Actions (Toimenpiteet) ja Control (mittaus).
SOSTAC-mallissa suunnittelu lähtee liikkeelle lähtökohta-analyyseistä, jonka pohjalta seuraavaksi asetetaan tavoitteet. Tavoitteista siirrytään tekemään strategiset valinnat, jotka muokataan edelleen taktiikoiksi. Taktiikat ohjaavat markkinoinnissa tehtäviä toimenpiteitä ja seurannan avulla kontrolloidaan tuloksia. Tulosten perusteella tehdään ajantasaisesti tarvittavia muutoksia.
Alla näkyvä kuva hahmottaa visuaalisesti SOSTAC-mallia.
Vinkki!
Alla olevien tekstien mustat palkit ovat linkkejä, joista painamalla pääset lukemaan aiheesta lisää.
1. Missä olemme nyt?
Markkinoinnin suunnitteluprosessi alkaa analysoimalla yritystä, sen toimintaympäristöä, kilpailijoita ja asiakaskohderyhmiä.
Lähtökohta-analyyseilla selvitetään yrityksen nykytilaa markkinoinnin kannalta sekä kartoitetaan tekijöitä, joilla on vaikutusta yrityksen menestymiseen tulevaisuudessa.
2. Minne olemme menossa?
Tavoitteiden asettaminen on yksi markkinoinnin suunnittelun keskeisimpiä toimintoja.
Yrityksen nykytilan tunteminen eli missä tällä
hetkellä ollaan on tärkeää, jotta tiedetään mihin suuntaan markkinoinnilla
pyritään ja mitä sillä halutaan kehittää.
3. Kuinka saavutamme tavoitteen?
Segmentointi on osa yrityksen strategiaa ja tarkoittaa kohderyhmien määrittelyä.
Digitaalisen markkinoinnin strategiassa otetaan huomioon asiakkuuden eri vaiheet.
Yrityksen arvolupaus on osa markkinointistrategiaa.
4. Mitä keinoja käytämme?
Kanavien valinta kuuluu markkinoinnin taktiikkaan. Niiden määrittämistä varten yrityksen täytyy tuntea kohderyhmänsä.
Toimintasuunnitelman luomisessa voidaan käyttää erilaisia apuvälineitä, kuten markkinoinnin vuosikelloa.
5. Mitä teemme?
Sisällön suunnittelu on tärkeää, koska sen avulla yritys kasvattaa asiantuntijakuvaansa ja auttaa asiakasta haasteissa.
Hyvä sisältö auttaa asiakasta kulkemaan eteenpäin ostopolulla, jolloin se tukee myös myyntiä.
6. Miten tulokset mitataan?
Yrityksen markkinoinnissa tarvitaan mittausmenetelmä, joka kertoo tavoitteiden saavuttamisesta.
Mittauksen avulla pitää pystyä jatkuvasti seuraamaan tuloksia ja tekemään tarvittavat muutokset ajoissa.
Lähteet:
Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy.
Blomster, M., Kurtti, J-R., Määttä, M. & Sinisalo, J. (2020). Digitaalisen markkinoinnin käsikirja. Opas mikro- ja PK-yrityksille. Oulun Ammattikorkeakoulu. https://blogi.oamk.fi/2020/11/09/digitaalisen-markkinoinnin-opas-mikro-ja-pk-yrityksille/
Digitaalisen markkinoinnin opas. https://digimarkkinointiopas.fi/
Kananen, J. (2018b). Digimarkkinointi ja sosiaalisen media markkinointi. Suomen Yliopistopaino Oy - Juvenes Print.
Rasa, E., Metsäpalo, M. & Kinnunen, R. (2019). Suunnittelulla lisää tehokkuutta digitaaliseen markkinointiin.
https://www.lamkpub.fi/2019/04/17/suunnittelulla-lisaa-tehokkuutta-digitaaliseen-markkinointiin/