Digitaalisen markkinoinnin strategia
Markkinointistrategialla tarkoitetaan suunnitelmaa, jota yritys työstää jatkuvasti toteuttaakseen markkinoinnin käytäntöjä ennalta suunniteltujen tavoitteiden mukaisesti ja tuottaakseen arvoa asiakkailleen, omistajilleen sekä sidosryhmilleen. Sen avulla voidaan saavuttaa tavoitteet käytettävissä olevilla resursseilla ja muuttuvassa toimintaympäristössä.
Markkinoinnin strategiassa käytettäviä keinoja ja elementtejä ovat muun muassa segmentointi, asiakkuuden vaiheiden huomiointi sekä yrityksen arvolupaus.
Segmentointi
Segmentointi on osa yrityksen strategiaa ja tarkoittaa kohderyhmien määrittelyä. Markkinointi pyritään kohdistamaan oikealle asiakaskohderyhmälle eli segmentille, jotta yritys pystyy vastaamaan asiakkaiden erilaisiin tarpeisiin ja toimintatapoihin pienemmällä marginaalilla.
Segmentointi tarkoittaa siis lähtökohtaisesti kohderyhmien määrittelyä, mutta se voidaan nähdä myös laajempana kokonaisuutena. Se on prosessi, joka tähtää kohderyhmän valintaan markkinoinnin tutkimisella ja ostokäyttäytymisen selvittämisellä sekä mahdollistaa valitun asiakasryhmän tarpeisiin kohdennetun markkinointikokonaisuuden suunnittelun ja toteutuksen.
Yritys pystyy segmentoinnin avulla profiloitumaan kapea-alaisempaan tuote- ja palvelutarjontaan ja erottuu sillä kilpailijoistaan. Segmentoinnin apuvälineenä voidaan käyttää esimerkiksi asiakasprofiilia.
Asiakkuuden vaiheet
Digitaalisen markkinoinnin strategiassa otetaan myös huomioon asiakkuuden eri vaiheet. Yrityksen markkinointiin suunniteltujen toimenpiteiden strategisena lähtökohtana on saavuttaa,
innostaa, konvertoida ja sitouttaa asiakas.
Asiakkaiden saavuttamista varten verkkosivujen hakukoneoptimointiin kannattaa kiinnittää huomiota. Oleelliset hakusanat sijoitetaan verkkosivuilla tekstin ensimmäiseen kappaleeseen, otsikoihin, väliotsikoihin ja kuvateksteihin ensimmäisiksi sanoiksi.
Asiakkaat voidaan innostaa päivittämällä yrityksen verkkosivut
visuaalisesti näyttävämmiksi, jolloin ne johtavat myös paremmin konversioon. Konversio tarkoittaasit, että asiakas suorittaa jonkin
yrityksen markkinoinnilla tavoitteleman toimenpiteen, kuten ajanvarauksen
palveluun. Verkkosivujen pitää
olla helppokäyttöiset ja toimivat, koska vaivattomuutta ja ketteryyttä
arvostetaan tämän päivän nopeatempoisessa yhteiskunnassa.
Konvertoitumisella tarkoitetaan asiakkaan
tekemää, yrityksen kannalta toivottua ja tavoitteeksi asetettua toimintoa, joka
voi olla esimerkiksi ostotapahtuma tai yhteydenotto yritykseen. Asiakkaan konvertoituminen voidaan saada aikaan tekemällä
palvelun varaaminen helpommaksi esimerkiksi verkkoajanvarausjärjestelmän avulla, jonne pääsee helposti verkkosivuilla olevan linkin kautta.
Sitouttamisella tarkoitetaan asiakkaan saamista yrityksen kanta-asiakkaaksi, joka ostaa palvelun uudelleen ja suosittelee parhaassa tapauksessa yritystä muillekin. Sitouttaminen perustuu jälkimarkkinointiin eli yritys voi esimerkiksi lähettää asiakkaiden sähköpostiin uutiskirjeitä, joissa kerrotaan kursseista, myytävistä tuotteista ja tarjouksista. Asiakkaille markkinoidaan sarjakortteja hiukan kertamaksua edullisempaan hintaan, jolloin asiakas sitoutuu yrityksen palveluihin pidemmällä aikavälillä.
Yrityksen arvolupaus
Yrityksen arvolupaus on osa markkinointistrategiaa. Arvolupaus on yrityksen liiketoiminnan keskiössä ja muodostaa kivijalan koko toiminnalle. Arvolupauksella tarkoitetaan sitä arvoa, jota yritys lupaa tuotteellaan tai palvelullaan tuottaa asiakkaalle. Arvolupauksen sisältö perustuu siihen, miten asiakkaat voivat hyötyä yrityksen tarjoomasta.
Lähteet:
Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy.
Blomster, M., Kurtti, J-R., Määttä, M. & Sinisalo, J. (2020). Digitaalisen markkinoinnin käsikirja. Opas mikro- ja PK-yrityksille. Oulun Ammattikorkeakoulu. https://blogi.oamk.fi/2020/11/09/digitaalisen-markkinoinnin-opas-mikro-ja-pk-yrityksille/
Kananen, J. (2018b). Digimarkkinointi ja sosiaalisen media markkinointi. Suomen Yliopistopaino Oy - Juvenes Print.
Kortesuo, K. (2018). Sano se someksi. (1+2=3). Sosiaalisen median suuri laskuoppi. Kauppakamari.
Kortesuo, K. (2019). Kaikenkattava sisällöntuotannon opas yrityksille. Kauppakamari.
Viita, H. (2020). Arvoa liiketoimintaan - Brändin lanseeraus vuodessa. Alma Talent Oy.