Markkinoinnin lyhyt oppimäärä
Markkinoinnin määritelmä
Markkinointi on moniulotteinen käsite ja sen
määritteleminen yhdenmukaisesti on vaikeaa. Markkinoinnin määrittelyyn vaikuttavat sekä määrittelijän näkökulma että lähestymistapa. Lisäksi määritelmissä on nähtävissä eri
aikakausien mukaan muuttuva markkinointiajattelu.
Markkinointi voidaan määritellä prosessiksi, jonka avulla tutkitaan, luodaan ja saadaan aikaan arvoa tyydyttämään kannattavalla tavalla kohderyhmän tarpeita.
Markkinointi nähdään usein myyntiä kasvattavana toimintana, mutta sen lisäksi markkinoinnin pitäisi myös vahvistaa ja pitää yllä kuluttajien luottamusta yritykseen.
Yrityksen näkökulmasta markkinointi on sen yksilöllisen identiteetin määrittävä tekijä, jonka avulla voidaan rakentaa vahva yrityskuva.
Missä markkinointia tarvitaan
Markkinoinnin ajatellaan yleensä olevan liiketoimintaa harjoittavien yritysten toimintaa, mutta sitä tarvitaan muuallakin. Markkinointia käytetään julkisten laitosten, valtion ja kuntien sekä erilaisten yhdistysten ja järjestöjen toiminnassa. Lisäksi markkinointia nähdään politiikassa sekä valtion ja kunnan tiedottamisessa.
Aatteita ja
uskontoja voidaan levittää markkinoinnin keinoin, jonka lisäksi kulttuuri- ja
urheilutapahtumia markkinoidaan usein hyvinkin näkyvästi.
Markkinoinnin käsitteistöön on noussut vahvasti myös henkilöbrändin
rakentaminen. Sen avulla yksityiset ihmiset markkinoivat osaamistaan ja
asiantuntijuuttaan työ- ja yrityselämässä.
Henkilöbrändillä tarkoitetaan imagon rakentamista, jonka avulla ihminen luo ympäristölle tiettyjä mielikuvia itsestään. Markkinointi on pienyrittäjälle keino rakentaa myös henkilöbrändiä, koska sen avulla hän voi keskittää palvelunsa oman ydinosaamisensa ympärille.
Persoonallinen henkilöbrändi antaa yrittäjälle mahdollisuuden erottua kilpailijoista ja nostaa esiin omat arvonsa, maineensa ja ammattitaitonsa, jotka herättävät luottamusta asiakkaissa.
Markkinoinnin tehtävät
Nykyaikaisen markkinointiajattelun keskiössä on asiakas. Asiakaslähtöisen markkinoinnin kulmakivi on huolehtia asiakkaiden tarpeista, arvostuksista ja toiveista sekä kehittää uusia tuotteita ja palveluita vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa.
Markkinoinnin avaintehtävä on asiakaskohderyhmän tarpeiden selvittäminen, jotta ne voidaan tyydyttää yrityksen tarjoomalla ja tarvittaessa muokata sitä asiakkaiden mieltymysten mukaisiksi. Markkinoinnin tehtäväkenttä huolehtii tarjooman kilpailukykyisyydestä, koska sen avulla hankitaan yritykselle myyntiä ja turvataan liiketoiminnan kannattavuus. Alla oleva kuva havainnollistaa markkinoinnin tehtäväkenttää.
Kuvasta nähdään myös, että markkinoinnin tehtävä on pyrkiä
vaikuttamaan asiakkaiden mielipiteisiin. Sen tavoitteena on herättää
asiakaskohderyhmän kiinnostus ja ostohalukkuus yrityksen tuotteita ja palveluita kohtaan.
Myynnin määrä on suoraan suhteessa ostaviin asiakkaisiin, joista yrityksen
täytyy tämän päivän jatkuvassa kilpailutilanteessa pitää huolta. Markkinoinnin
tehtäväkenttä pitää sisällään myös kestävien asiakassuhteiden kehittämisen ja asiakastyytyväisyyden varmistamisen.
Markkinoinnin tavoitteet
Perinteinen markkinointinäkemys käsittää markkinoinnin päätavoitteikseen myynnin aikaansaamisen ja asiakashankinnan. Tämän päivän asiakaslähtöisyyteen pohjautuvan markkinoinnin tavoite korostaa uusasiakashankinnan lisäksi myös jo solmittujen asiakaskontaktien säilyttämisen merkitystä.
Laajimmillaan markkinointi sisältää kaikki sellaiset toiminnot, joilla yritykseen tuodaan rahaa eli yksi markkinoinnin tavoite on varmistaa yrityksen suunnitellun myynnin määrä ja optimoida sen myyntikate.
Markkinoinnille voidaan asettaa myös
yrityksen imagon vahvistamiseen tähtääviä tavoitteita.
Lähteet:
Bergström, S. & Leppänen, A. (2007). Markkinoinnin maailma. Edita Prima Oy.
Bergström, S. & Leppänen, A. (2021). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita Publishing Oy.
Grönroos, C. (2015). Palvelujen johtaminen ja markkinointi. Alma Talent Oy.
Hollanti, J. & Koski, J. (2007). VISIO - Markkinoinnin soveltaminen liiketoiminnassa. Otava.
Kotler, P. (2005). Kotlerin kanta. markkinoinnin
maailmanauktoriteetti vastaa kysymyksiin. Rastor Oy.
Kotler, P., Kartajaya, H. & Setiawan, I. (2011). Markkinointi
3.0. Tuotteista asiakkaisiin ja ihmiskeskeisyyteen. Talentum Media Oy.
Tähkänen, M. (2021). Miksi yksinyrittäjän kannattaa brändätä yrityksensä ja osaamisensa?. Millanen Design. https://www.millanendesign.fi/miksi-yksinyrittajan-kannattaa-brandata-yrityksensa-ja-osaamisensa/